Zelfvertrouwen opbouwen

Marcel vond dat hij zijn zelfvertrouwen moest vergroten bij het contact leggen met meisjes in het café. Hij besloot dat hij voortaan elke keer als hij met zijn vrienden in het cafe was, met een leuk meisje een gesprek moest aanknopen. Het effect daarvan was, dat hij enorm opzag tegen het eerstvolgende cafébezoek (terwijl hij dat normaal altijd leuk en ontspannen vond). Zijn vrienden zeiden dat hij zo gestrest overkwam en vroegen of er soms iets was.

Toen hij vertelde over zijn plan om vaker contact te maken met meisjes, maakten ze daar grapjes over. Ze gingen hem opjutten bij elk meisje dat in beeld verscheen. Uiteindelijk vroeg Marcel zwetend iets praktisch aan het meisje achter de bar, om er maar van af te zijn. Daarna ging hij naar huis en liet hij zijn plan om contact te leggen met meisjes meteen varen. Het duurde drie weken voor hij weer met zijn vrienden mee ging naar het café.

Als je goed ontwikkelde spieren wilt hebben, kun je ze gaan trainen. Je zorgt voor een mooi opgebouwd trainingsschema dat bij jouw startsituatie past. Op basis daarvan zet je je spieren flink aan het werk en je maakt het steeds een klein beetje zwaarder voor jezelf, net zo lang tot je de kracht en het figuur hebt gekregen die je graag wilde. Op dat moment kun je niet stoppen met je activiteiten. Als je dat doet, neemt je spiermassa weer langzaam af tot hij past bij de ‘passievere’ leefgewoontes die je nu hebt. Dan moet je weer opnieuw gaan trainen om je spieren weer op te bouwen. Dat gaat waarschijnlijk iets makkelijker dan de eerste keer, omdat je al weet hoe het werkt en weet dat je ertoe in staat bent. Maar toch kost het weer een hoop tijd en energie, omdat je ‘uit training’ bent geraakt.

Precies hetzelfde geldt bij het opbouwen, vergroten en onderhouden van je zelfvertrouwen. Je begint bij het begin. Je moet jezelf niet forceren, want dan krijg je ‘blessures’ die pijn doen zodat je een tijdje moet wachten tot je hersteld bent en het opnieuw kunt proberen. Telkens als je je eigen grenzen hebt verkend en geleerd hebt dat je meer kon dan je eerst dacht, verleg je je grenzen weer een stukje. Dit kost tijd en geduld.

Het is ook niet zo dat je op een gegeven moment ‘klaar’ bent en de rest van je leven geen aandacht meer hoeft te besteden aan je ontwikkeling en je zelfvertrouwen. Er komen steeds nieuwe situaties en nieuwe mensen in je leven, die nieuwe stappen van je vragen. En je moet jezelf regelmatig laten zien waar je toe in staat bent. Anders vergeet je het als het ware, zodat je wereld weer kleiner wordt en je vertrouwen in jezelf in allerlei verschillende situaties dus ook.

Bij sporten en spiertraining zullen er periodes zijn dat het wat minder lekker gaat. Misschien ben je bijvoorbeeld even niet fit of gebeurt er teveel tegelijk om alles te kunnen verwerken. Het kan zelfs gebeuren dat er zoveel dingen zijn die belangrijk zijn (of lijken), dat je training er een tijd bij inschiet. Zulke dips of zelfs een echte terugval kun je ook ervaren bij het opbouwen en onderhouden van je zelfvertrouwen.

Dit iets natuurlijks: niemand kan altijd op zijn best zijn. Het helpt om dat te beseffen en erop voorbereid te zijn. Het is zelfs zo, dat moeilijkheden vaak een aanleiding zijn om je verder te ontwikkelen. Misschien heb je dus geen echte dip, maar ben je gewoon op het punt beland dat je een grote stap kunt zetten.

Het zou dus zonde zijn om een terugval als excuus te gebruiken om het bijltje erbij neer te gooien. Jezelf vertellen dat het toch niets wordt en dat al je harde werk voor niets is geweest, is funest voor je zelfvertrouwen. Als je behoefte hebt aan steun, ontspanning of een pauze, dan kun je die ook voor jezelf regelen zonder jezelf de grond in te praten. Sterker nog: misschien was dat wel de les die nu op je lag te wachten: dat op jezelf vertrouwen niet altijd betekent dat je keihard moet werken, maar dat je ook af en toe iets los mag laten en mag ontspannen.

> Doen: een kleine stap zetten

Bij elk leerproces is het slim om je stappen zo klein te maken, dat je gevoel krijgt dat je ze zo kunt zetten. Dan ga je er niet tegenaan zitten hikken. Bovendien bezorg je jezelf meteen de eerste successen – en dat geeft zelfvertrouwen.

Wat zou voor jou een kleine, maar nuttige stap zijn om je zelfvertrouwen te vergroten? Zo’n kleine stap is genoeg om je leerproces in gang te zetten. Concentreer je dus op die stap; ingewikkelder is het niet.

(Ik ben aanvullingen aan het schrijven voor het boek ‘Meer rust’ dat in september verschijnt. Dit hoofdstuk is uiteindelijk niet nodig, dus hebben jullie nu alvast wat!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *