Denken en doen

De meeste mensen die een voornemen hebben denken: “Vanaf maandag ga ik…” – en daar komt dan iets achter wat ze gaan doen. Gezond eten, meer bewegen, op tijd naar bed. Maar vaak lukt het niet om het vol te houden. “Het gaat om gedragsverandering,” wordt dan wel gezegd, “en die zit tussen je oren”. Moet je dan vooral over jezelf gaan zitten nadenken om resultaat te halen?

Ja en nee. Ja, want zomaar een verandering kiezen en ermee beginnen werkt meestal niet. Je moet jezelf goed door hebben om je acties goed te kiezen en om hindernissen te overwinnen.

Nee, want alleen maar diep nadenken over je eigen ontwikkeling en wachten tot er vanzelf iets verandert, heeft ook nadelen. Vooral dat het erg lang kan duren voor je er in de praktijk iets van merkt. En als je resultaat ziet, wordt het vaak makkelijker om vol te houden. Hier volgen paar tips om denken en doen te combineren.

1. Denken: Bedenk zo precies mogelijk wat je probeert te bereiken. Hoe wil je dat je leven eruit ziet? Daarvoor doe je het allemaal.

2. Doen: kies zoveel mogelijk voor handelingen en gewoontes die je dichter bij je doel brengen. (Voorbeeld: mijn doel is fit zijn – ik ben moe – actie: ik ga nu naar bed)

3. Denken: controleer of je je acties volhoudt. Zo niet, ga dan na welke acties het makkelijkst zijn en concentreer je daar op. Dan bereik je meer dan met ‘alles tegelijk niet doen’.

4. Doen: tref voorbereidingen voor moeilijke momenten. Dat kunnen simpele dingen zijn: een gezonde maaltijd in de vriezer voor een drukke dag, iemand vragen om bij te springen bij dat ene klusje dat je zelf niet goed kunt doen.

5. Denken: controleer regelmatig of je wel acties en gewoontes kiest die je je hele leven kunt volhouden. Anders kun je er beter niet aan beginnen en nog eens nadenken wat wel een goede keuze zou zijn.

Kortom: wij mensen hebben gelukkig een groot denkvermogen, dus dat kun je inzetten om de juiste dingen te doen. Want zonder actie gebeurt er natuurlijk niets. ;-)

3 comments

  • Leuke tips Meijke! Dank je wel.
    Wat ik er nog aan toe zou willen voegen, omdat het voor mijzelf een super belangrijke stap in het geheel is:
    Doen: Benoem en vier je successen! Iedere keer als er iets geslaagd is, van je voornemens, al is het maar een ieniemienie klein stapje in het geheel, sta er even bij stil, benoem het en vier het.

    Op die manier blijf ik gemotiveerd en worden de succesjes die eerst ieniemienie klein waren steeds groter.

  • truus van eenennaam

    Valkuil voor mij is dat ik alles (het liefst gisteren) voor elkaar wil hebben. De controlefreak, die ik lang was, sluipt nog steeds bij me binnen. B.v. ik kan heel onrustig zitten bedenken ‘dat ik nu toch wel heel erg mijn rust onder controle heb’ en moet dan erg om mezelf lachen. Elke keer leer ik weer opnieuw kleine stapjes te nemen en ben dan wel weer blij, dat ik de rust en aandacht heb om te zien waar het goed gaat en wat verbeterpunten zijn. Het leven is in elk geval daardoor een stuk leuker geworden, nu steeds meer goede gedragsveranderingen er ook in sluipen…

    • Hoi Truus en Mieke,

      Mooie aanvullingen! Kleine stapjes nemen en jezelf relativeren zorgt dat alles leuker en makkelijker verloopt.

      Groetjes,
      Meijke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *