Meer resultaat met minder moeite

afvallen dieet afslanken lijnen hormonen hormoonfactorMisschien heb je wel eens gehoord van de 80/20 regel. Die houdt in dat je vaak met 20% van je energie 80% van je resultaat haalt. Daarna kun je nog heel veel extra energie eraan besteden om je resultaat van 80% naar 100% te brengen, maar de vraag is of je dat wilt! Je zou immers ook al die energie aan iets anders kunnen besteden. Of hem kunnen bewaren voor leuke dingen.

Een praktisch voorbeeld. Stel dat je hebt gehoord dat koolhydraten slecht zijn en dat je die niet moet eten. Dat is een hype op het moment en er zijn allerlei eiwitrijke en koolhydraatarme diëten in omloop. Als je die probeert te volgen, wordt je leven waarschijnlijk best ingewikkeld. We zijn nu eenmaal een land van broodeters en brood is een koolhydraatproduct.

Stel nu dat iemand die Roos heet, de 80/20 regel loslaat op dit onderwerp. Roos wil gezond eten op een manier die ze goed kan volhouden en daarbij gebruik maken van het idee dat je minder koolhydraten kunt eten en meer eiwitten. De koolhydraten met de grootste negatieve effecten op je gewicht en gezondheid zijn de snelle suikers. Dus in plaats van alle koolhydraten uit haar eten te bannen, wat erg bewerkelijk is, kiest ze bij haar maaltijden zo vaak mogelijk volkoren producten en dingen zonder suiker erin.

Daarnaast merkt ze op dat haar lunch een maaltijd is met veel koolhydraten en weinig eiwitten. Na zo’n lunch wordt ze vaak suf en ze heeft snel weer trek. Ze besluit haar boterham met hagelslag weg te laten en daarvoor in de plaats een bakje yoghurt met muesli en noten te eten en wat extra rauwkost. Daar blijkt ze zich prima bij te voelen.

Grote kans dat Roos hierdoor minstens zoveel resultaat haalt (ook bij het afvallen) als wanneer ze een strikt koolhydraatarm dieet was gaan volgen. Ze heeft namelijk ook minder stress omdat ze nergens dingen hoeft af te slaan ‘omdat ze die niet mag’ en niet met shakes en maaltijdrepen in de weer hoeft. En zonder stress val je veel beter af. Nog afgezien van de energie die je overhoudt, waardoor bewegen ook makkelijker is. Al met al is deze aanpak veel makkelijker vol te houden, dus haar resultaten zijn ook blijvend.

Heb je zelf ook een hele lijst met dingen die je wilt doen of laten om af te vallen? Kies daar eens een of twee dingen uit die het meest effectief zijn en laat de rest voorlopig zitten. Daarmee maak je de kans groter dat je je focus kunt houden en je verspilt geen energie. Uiteindelijk is je doel om rust te krijgen in je lichaam en je hoofd, niet om overbelast te raken door al je plannen om jezelf te verbeteren.

7 comments

  • Dat sluit helemaal aan bij mijn huidige manier van afvallen, langzaam, maar vol te houden.

  • Hallo Meike,
    Dank je wel weer voor je inspirerende blog. Precies op het juiste moment mij te weerhouden weer in dezelfde valkuil te stappen van weer het zoveelste strenge en strakke dieet te beginnen.
    Alleen al het idee weer te moeten en de achterliggende gedachte dat het toch wel weer zal mislukken geeft stress en kost bakken energie.
    Vanaf nu gaat het à la je voorbeeld Roos 80/20. Ik voel energie en heb er zin in.

  • Uit ondervinding weet ik dat dit HELEMAAL WAAR IS……
    Zelf ben ik 5 jaar geleden afgevallen, zonder dieet!!! maar volgens eenvoudige regels. En het is er nog steeds af!
    Het boek “weg met de weegschaal” kan je leren hoe.
    Mijn weegschaal is nog niet weg…..maar ik hoef me zelden meer te wegen. Zit m’n broek een beetje strak??? ff een hapje minder en een stapje meer….

  • Ingrid Verbogt

    Ja, dit lijkt me wel gemakkelijker toe te passen dan een ingewikkeld dieet (niet dat ik dat doe). De tip om als lunch yoghurt met muesli en wat rauwkost te eten ga ik eens uitproberen, want ik ben na de lunch ook altijd nogal suf.
    Groetjes, Ingrid.

  • Goed om te horen allemaal!! Leuk dat jullie je reactie hebben gegeven, bedankt.

  • Meijke, ik ben het helemaal met je eens. Ik ben fan van het weg met de weegschaal principe, je eet veel bewuster en gezonder. Maar mijn gewicht was toch weer gestegen door mijn eigen valkuilen. Maar nu eet ik wel minder koolhydraten, maar met koolhydraatarm brood. Verder alleen maar gezonde dingen, met heel weinig koolhydraten. Dit weer met mijn kennis uit het boek van weg met de weegschaal. Dus een combinatie van beide, maar dan zonder stress en heerlijk en gezond en voedzaam eten. Echt een aanrader!

  • Grappig hoor, hoe weet je toch steeds onderwerpen aan te snijden die de spijker op de kop slaan?

    Ik moest erg glimlachen om het regeltje; ” Uiteindelijk is je doel om rust te krijgen in je lichaam en je hoofd, niet om overbelast te raken door al je plannen om jezelf te verbeteren.”

    een bekende valkuil! zoveel te doen in zo weinig tijd, en dat nog het liefste allemaal perfect…wat kan een mens zichzelf in d eweg zitten! Ik ga die 80/20 regel maar eens proberen ; )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *