Is jouw buik te dik (of je middelomtrek te groot)?

freeimage-6268679-webVaak kijken mensen vooral naar hun gewicht op de weegschaal. Of naar hun BMI, wat eigenlijk hetzelfde is want die geeft aan wat de verhouding is tussen je gewicht en je lengte. En je lengte verandert niet zomaar, dus ben je alsnog met je gewicht bezig.

Alleen geeft je gewicht in kilo’s eigenlijk niet zulke goede informatie. Want wat meet je eigenlijk: vet, vocht, spieren? Iemand die sport en beweegt, zou bijvoorbeeld zwaarder kunnen worden omdat hij spieren opbouwt en vet verliest. Spieren zijn zwaarder dan vet. Maar intussen wordt zijn figuur wel beter en zijn gezondheid ook.

Daarom is je middelomtrek (oftewel je buikomvang) een betere maat voor hoe je ervoor staat.

Hoe meet je je buikomvang?

Neem een meetlint en leg dat om het smalste deel van je middel. Dat zou ongeveer in het midden moeten zijn tussen de bovenkant van je heupbot en de onderkant van je onderste ribben.

Zorg dat het meetlint recht ligt, dus achter even hoog als voor. Meet bij voorkeur bij een lange spiegel, zodat je dat kunt zien. Adem rustig uit en trek het meetlint glad om de omtrek af te lezen. Je kunt hem meten met 1 cijfer achter de komma, bijvoorbeeld 90,2 cm.

Het is misschien verleidelijk om het lint extra strak aan te trekken, maar zie het maar zo: als je dat doet, kun je het de volgende keer niet zien als je een centimeter kwijtgeraakt bent. ;-)

Wat zijn de normen voor de buikomvang/middelomtrek?

  • Bij volwassen vrouwen wordt aangehouden dat een middelomtrek onder de 80 cm gezond is. Zit je tussen de 80 en 89 dan is dat niet meer zo gezond en boven de 89 is er echt gezondheidsrisico.
  • Bij volwassen mannen is onder de 94 cm gezond, tussen de 94 en 99 is niet meer gezond en boven de 99 is er echt gezondheidsrisico.

Dit zijn algemene normen, die je dus ook alleen een algemene indruk kunnen geven. Wat misschien wel interessanter is, zijn veranderingen in je middelomtrek. Als je teveel buikvet hebt en gezonder gaat leven en beter voor jezelf gaat zorgen, zie je je middelomtrek waarschijnlijk dalen. Dat is een goed teken.

Een te dikke buik, wat nu?

Als je buikomvang te groot is volgens je meting, betekent dat, dat je volgens de normen teveel vet hebt in je buikholte en onder je huid rond je middel. Ook bij een gezonde BMI kun je relatief veel vet juist op die plek hebben. Dat is jammer, omdat vet in je buikgebied de meeste gezondheidsrisico´s geeft.

De verdeling van het vet over je lichaam heeft deels met aanleg en erfelijkheid te maken. Maar je kunt er ook invloed op uitoefenen. Als je gezond eet, ongeveer anderhalve liter water/vocht drinkt per dag en elke dag minstens een half uur beweegt helpt dat om minder vet en meer spierweefsel te krijgen. Dat zul je merken aan je figuur. Speciaal buikspieroefeningen gaan doen helpt overigens niet om meer vet rondom je middel te verbranden. Als je sport of beweegt en daarbij  vet verbrandt, wordt dat vet door je hele lichaam heen ‘opgehaald’, naar de lever gebracht en omgezet zodat het verbruikt kan worden.

Wat mensen vaak niet weten, is dat ook stress en slaapgebrek ervoor kunnen zorgen dat je meer vet rond je middel krijgt (en sowieso zwaarder wordt). Dat heeft ermee te maken dat je hormoonhuishouding verstoord wordt. Genoeg slapen en ontspannen is dus belangrijk

Kortom: alle dingen die toch al goed voor je zijn, zijn ook goed voor je middelomtrek. Op deze site vind je heel veel tips en artikelen die je kunnen inspireren.

2 comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *