Boekbeoordeling: Bereik je ideale gewicht – Sonja Bakker

Cover Sonja Bakker Bereik je ideale gewichtBoektitel: Bereik je ideale gewicht
Ondertitel: Een effectief programma om verantwoord af te vallen
Auteur(s): Sonja Bakker

Beoordeling van Meijke van Herwijnen

Samenvatting

Dit boek bevat 9 weekmenu’s waarin de volledige voeding per dag staat voorgeschreven. Bij elke week staat ook een verhaal uit de praktijk en een uitgewerkt recept. Sonja Bakker geeft  de volgende eisen aan, waar ze de weekmenu’s op gebaseerd heeft: 1. Het moet alle voedingsstoffen bevatten om gezond te blijven. 2. Het moet variatie bieden en 3. Het moet een basis bieden voor blijvende nieuwe voedingsgewoontes.

De weekmenu’s zijn vetarm en energiebeperkt. Er worden veel magere producten en lightvarianten van producten geadviseerd. Je mag wel hele dagen omwisselen, maar geen maaltijden van verschillende dagen combineren. De opzet is om door de beperkte calorieinname 500 tot 800 gram per week af te vallen. De instructies voor mannen en vrouwen zijn  verschillend; mannen krijgen iets meer calorieën per dag.

Bestel dit boek bij een internetboekhandel

Achtergrond van de auteur

Sonja Bakker heeft een opleiding tot gewichtsconsulente gevolgd bij de LOI.

Schrijfstijl

Eenvoudig en zonder gedoe.

Welke positieve dingen biedt het boek?

  • De opdracht van het boek is heel eenvoudig: volg deze weekmenu’s en dan val je af. Wie geen vertrouwen heeft in zijn eigen inzichten en vaardigheden, kan daar veel steun uit putten.
  • Het menu is elke dag van de week anders, ook voor ontbijt en lunch. Dat heeft vaak als gevolg dat mensen bewuster bezig zijn met het samenstellen van hun maaltijd en het opeten/proeven ervan. Hierdoor kan snoepen, snaaien en overeten afnemen. Ook kunnen mensen nieuwe producten en gerechten ontdekken.
  • Wie voorheen ‘maar iets deed’ wordt nu gedwongen om een plan te volgen. Dat kan ervoor zorgen dat je meer regelmaat ontwikkelt en beter nadenkt over dingen die je voor jezelf moet regelen.

Wat zijn de beperkingen?

  • De dagmenu’s zijn tot de avondmaaltijd zo karig, dat ik verwacht dat mensen honger krijgen en houden als ze volgens de voorschriften eten. Dat maakt het risico groot dat ze het niet de rest van hun leven volhouden. En wie stopt met een laagcalorisch dieet, komt snel weer aan. Vaak meer dan je was afgevallen.
  • In de dagmenu’s worden producten opgenomen waar het menselijk lichaam niets aan heeft omdat ze een slechte voedingswaarde hebben en/of gewoon snoep of koek zijn. De gewoonte om dat soort producten te eten lijkt me juist iets om af te leren. En bij honger verstoor je juist je lichaamsprocessen als je Snack-a-Jacks, speculaasjes of ontbijtkoek gaat eten. Het is een lovenswaardig streven om mensen ‘ook eens iets lekkers’ te gunnen, maar dan toch niet op vooraf geplande momenten of bij honger? Met lekkere trek moet je op hele andere manieren om leren gaan.
  • Sommige tips en adviezen lijken uit de eigen ervaringen van Sonja Bakker voort te komen. Het is de vraag of ze voor anderen ook werken. ‘Neem een stuk fruit als je zin hebt in iets lekkers’ bijvoorbeeld. Andere uitspraken klinken me niet heel betrouwbaar in de oren, bijvoorbeeld ‘Als je het na twee weken sneller koud krijgt, komt dat omdat je vetlaag dunner wordt’. Ik denk eerder dat het komt omdat je stofwisseling begint te vertragen.
  • Dit boek ademt een sfeer van ‘jezelf in toom houden’. Verbied jezelf dingen, plan alles met je verstand, hou je in. Van nature komen mensen in opstand tegen regels en beperkingen. Misschien niet aan het begin, als de houvast vinden in de regels. Maar op termijn voelt het niet goed om altijd maar beperkt te worden. Op het moment dat je de regels van dit boek opzij schuift, verwacht ik dat de kans groot is dat je terugvalt in je oude gewoontes omdat je te weinig hebt geleerd over je eigen behoeftes en hoe je die op een gezonde manier kunt vervullen.

Wanneer heb je waarschijnlijk iets aan dit boek?

  • Als je overgewicht hebt en geen duidelijk eetritme hebt, zelden een maaltijd eet en/of geen idee hebt wat je op een dag of in een week zou kunnen eten.
  • Als je gewend bent om bijna niets te eten en toch niet (meer) afvalt.
  • Als het voor jou al een hele stap zou zijn om zelf een paar keer per dag je maaltijden samen te stellen met behulp van pakjes en zakjes uit de supermarkt, omdat je nu altijd alleen maar kant-en-klare dingen koopt.

Wanneer waarschijnlijk niet?

  • Als je een gezond, regelmatig eetpatroon hebt dat je bevalt.
  • Als je natuurlijke, voedzame producten wilt eten als je honger hebt.
  • Als je zelf weet hoe je een caloriearme dagvoeding kunt samenstellen.
  • Als je wilt leren om de behoeftes van je lichaam te herkennen en vervullen.
  • Als je eetbuien hebt of het moeilijk vindt om van snoep en snacks af te blijven.
  • Als je je niet goed voelt bij het eten van veel tarweproducten (brood, crackers en koeken).
  • Als je opstandig wordt van regels en verboden.

Bestel dit boek bij een internetboekhandel

Een reactie

  • Ik ben inderdaad met Sonja heel wat kilo’s kwijtgeraakt in het verleden en de pluspunten herken ik wel. Het was lekker om eens niet te hoeven nadenken over wat te eten, maar gewoon de menu’s te volgen.

    Helaas herken ik ook de minpunten en zitten de verloren kilo’s er inmiddels weer aan.

    Mijn ervaring leert dat met een gezin met kleine kinderen het volgen van de menu’s en het werk om alles klaar te maken (ook om mee te nemen naar het werk) gewoon niet lukte.

    Wil je even wat kilo’s kwijt dan werkt het prima en het voelt ook wel gezond, maar je houdt er geen gezonde leefstijl aan over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *