Boekbeoordeling: Het Wasborddieet

Cover Wasborddieet David ZinczenkoBoektitel: Het Wasborddieet
Ondertitel: Een strakke buik in 6 weken
Auteur(s): David Zinczenko en Ted Spiker

Beoordeling van Meijke van Herwijnen

Samenvatting

Deze methode gaat uit van het slim verbruiken van calorieën in plaats van op minder calorieën binnenkrijgen. Vanwege het gezondheidsrisico van buikvet is een slanke, gespierde buik centraal gezet. Het streven is om slanke, strakke spieren op te bouwen. Daarvoor  heb je juist voedingsstoffen nodig, dus eet je op een dag zes maaltijden die goed verdeeld zijn over de tijd.

De maaltijden zijn gebaseerd op ‘krachtvoedingsmiddelen’ die positief werken op gewichtsverlies of bepaalde gezondheidsfactoren zoals cholesterol en bloeddruk. Het gaat om amandelen/noten, bonen/peulen, spinazie/groene groenten, magere zuivel, havermout, kip en mager vlees, pindakaas, olijfolie, volkoren granen, eiwitpoeder/wei en frambozen/bessen. Deze producten bevatten relatief veel eiwitten, onverzadigde vetten, vezels en/of calcium en juist weinig bewerkte koolhydraten, verzadigde vetten, transvetten en stroop. Elke maaltijd moet minimaal twee van deze krachtvoedingsmiddelen bevatten. Het boek bevat recepten en suggesties hiervoor.

Aanvullend worden er dagelijkse powershakes aanbevolen die je maakt van magere zuivel, wei/eiwitpoeder, havermout en fruit.

Vanaf de derde week van het programma start er een fitness/trainingsprogramma waarbij je drie tot vijf keer per week een krachttraining doet van 20 minuten. Dat kan thuis of op de sportschool. Op de andere dagen is het aan te bevelen om een korte, stevige wandeling te maken.

Eenmaal per week mag je een junkfoodmaaltijd plannen zodat je leuke gelegenheden niet hoeft te missen en bewust geniet van dingen die je niet dagelijks neemt.

Bestel dit boek bij een internetboekhandel

Achtergrond van de auteur

David Zinczenko is hoofdredacteur van het Amerikaanse blad Men’s Health. In die functie heeft hij zich uitgebreid verdiept in (populair-)wetenschappelijke materie over slank en fit worden en blijven.

Schrijfstijl

Vlot, duidelijk.

Welke positieve dingen biedt het boek?

  • Het is vooral gericht op mannen, voor wie er relatief minder dieetboeken beschikbaar zijn.
  • Een spiekbrief op pagina 17-18, waar je snel de hoofdlijnen weer kunt oppikken als je het boek eenmaal een keer gelezen hebt.
  • Het gaat niet uit van calorieën beperken, maar van het slim verbruiken van energie zodat je afvalt, niet meer aankomt en je fit voelt. Dat betekent dat je goed voor jezelf moet zorgen in plaats van jezelf dingen te onthouden.
  • De informatie in het boek is hierdoor ook anders dan bij veel andere boeken en op veel punten nuttig. Bijvoorbeeld het stukje dat uitlegt dat vooral de naverbranding na fitnessoefeningen bijdraagt aan het verbruiken van vetten en dat je je niet moet laten ontmoedigen als je op een apparaat ziet dat je al zwoegend maar een paar honderd calorieën hebt verbruikt.
  • Er staan sowieso veel leuke feiten en weetjes in over hoe je lichaam werkt en over gezondheid en ziekte.
  • Alle elementen van de aanpak zijn onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek.
  • Inspiratie om de verschillende maaltijden van de dag eens anders in te vullen, met recepten die niet ingewikkeld zijn en geen ongebruikelijke producten bevatten.
  • Duidelijke foto’s van de fitnessoefeningen, zodat je ze thuis kunt doen.

Wat zijn de beperkingen?

  • Op de kaft van het boek staat ‘voor mannen en vrouwen’, maar het boek is duidelijk voor mannen gemaakt. Alle voorbeelden van deelnemers die erin staan, gaan ook over mannen die zijn afgevallen (behalve één marathonloopster van 1,70m lang, die afvalt van 58 naar 54 kilo…).
  • Mannen vallen gemakkelijker af dan vrouwen door hun andere lichaamssamenstelling (en omdat ze over het algemeen minder vaak gelijnd hebben). De belofte dat je in zes weken 8-10 kilo afvalt, zal voor vrouwen niet waargemaakt worden. Er is overigens een versie van het Wasborddieet voor vrouwen (nog niet door mij gelezen).
  • Ik vraag me af of de powershakes met een poedertje niet weggelaten hadden kunnen worden, zodat je gewoon normale dingen kunt eten.
  • In de uitwerking van het dieet is de Amerikaanse basis nog wel merkbaar, bijvoorbeeld door het veelvuldig gebruik van pindakaas (ook in de powershakes) en voorbeelden als ‘wat eet je bij de bowlingbaan’.
  • Het volgen van deze methode vraagt behoorlijk wat van je dagschema, omdat je zes eetmomenten moet plannen en voorbereiden en vrijwel dagelijks training of wandelen.
  • Het trainingsschema start weliswaar pas in week 3, maar vraagt wel van je dat je 3-4 keer per week gaat trainen en bij voorkeur nog twee keer stevig wandelen. Ik kan me voorstellen dat mensen zeggen: als ik 5-6 keer per week ga sporten ga ik natuurlijk slanker worden, daar heb ik geen boek voor nodig om dat te snappen, maar dat wil ik niet of red ik niet.
  • Hoewel de foto’s van de fitnessoefeningen voor thuis duidelijk zijn, zijn het wel heel veel verschillende plaatjes en zeker een onervaren iemand zal het als een forse klus beschouwen om al die plaatjes te bestuderen en de oefeningen te doen. Tegen de tijd dat je ze een beetje door hebt, ben je aan het eind van week zes en zou je je resultaat al moeten hebben. Maar ik acht de kans groter dat je afhaakt en al die oefeningen niet gaat uitzoeken en doen.
  • Het boek besteedt weinig tot geen aandacht aan afhaken of tegen problemen aanlopen bij het afvallen en gezond (blijven) eten.

Wanneer heb je waarschijnlijk iets aan dit boek?

  • Als je goede, feitelijk onderbouwde achtergrondstukjes wilt lezen over afvallen, de werking van het lichaam en gezondheid en ziekte.
  • Als je een beetje een stoere aanpak wilt.
  • Als je je aangesproken voelt door regelmatig en stevig eten.
  • Als je ervoor voelt om fitnessoefeningen te doen, thuis of op een sportschool.
  • Als je bereid bent om een dagschema aan te houden voor je maaltijden en die ook wilt voorbereiden.

Wanneer waarschijnlijk niet?

  • Als je onregelmatig leeft en dat niet kunt of wilt veranderen, met name qua eetpatroon.
  • Als je geen zin hebt in fitnessoefeningen.
  • Als de krachtvoedingsmiddelen je niet aanspreken.
  • Als je gewoon dag- of weekmenu’s wilt volgen en niet zelf wilt nadenken.
  • Als je met name geïnteresseerd bent in de mentale/emotionele kant van (over)eten.

Bestel dit boek bij een internetboekhandel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *