Tips om op tijd naar bed te gaan

(Een stukje over slapen?! Denk je nu: ik weet wel dat ik moe ben, maar het gaat me nu even om het afvallen, waarom gaat het daar niet over? Te weinig slaap is een oorzaak van aankomen en te zwaar blijven. Je hormoonhuishouding raakt erdoor ontregeld, waardoor je meer vet opslaat en meer zin krijgt in zoetigheid en ander ongezond voedsel (en dranken). Daarnaast heb je minder energie om eten klaar te maken en te bewegen en minder wilskracht om stil te staan bij de keuzes die je maakt.)

Op tijd naar bed gaan heeft zo zijn voordelen. Je hebt meer energie, bent vrolijker, maakt betere keuzes, bent productiever, je lichaam is fitter en draait lekker… en toch gaat een groot deel van de Nederlanders te laat naar bed. Niet voor een keertje, omdat het zo gezellig is die ene avond, maar structureel.

Mocht je daar graag wat aan willen doen, dan zul je het slim moeten aanpakken. Gewoontes veranderen is immers lastig en dat geldt al helemaal als je moe bent. Misschien helpt een van de volgende tips je:

  • Bedenk ’s ochtends als je opstaat hoe je de volgende ochtend graag zou voelen. Stel je dat zo levendig mogelijk voor. Haal het ook ’s avonds weer terug in je gedachten.
  • Besluit voordat het avond is al wat je die avond graag wilt doen en bereid dat voor. Anders beland je geheid weer voor de tv, achter de computer of in een andere gewoonte – en bij die gewoonte hoort ook je late bedtijd.
  • ‘Verstoor’ je avondpatroon een beetje. Leg dingen op een andere plek, kies een andere volgorde… daardoor beland je niet in automatismen en kun je ook je bedtijd kiezen.
  • Bepaal niet alleen je bedtijd, maar ook het tijdstip dat je wilt gaan afbouwen en voorbereiden op het slapen. Daar hebben de meeste mensen minimaal een half uur voor nodig. Zowel praktisch (opruimen, dingen klaarleggen voor ’s ochtends) als lichamelijk. Zet eventueel een alarm om jezelf erop te wijzen dat het ‘al zo laat is’.
  • Haal afleiding weg uit je slaapkamer. Nee, niet je partner. ;-) Wel dingen als stapels wasgoed, je mobiele telefoon, een tv… die zorgen ervoor dat je hoofd actief wordt in plaats van rustig.
  • Bedenk welke dingen belangrijker voor je zijn dan slapen. Andere dingen horen je slaaptijd niet op te slokken.
  • Als die dingen echt belangrijk zijn, probeer ze dan ook overdag al meer aandacht te leren geven. Dat haalt de druk van de avond af.

11 comments

  • Ik heb ander werk en moet elke ochtend, muv vrijdag, om zeven uur opstaan. Mijn oude ritme aanhouden lukte niet. Id ochtend te moe. Nu ga ik (jawel, overwinning) elke avond om half elf naar boven en om elf uur gaat het licht uit. Dat is wennen, maar id ochtend met opstaan ben ik fit en dat movitveert om vol te houden.
    Kortom, je hebt helemaal gelijk èn het werkt.

  • Wat ook een heel belangrijk probleem is, is slapeloosheid. Zelf ga ik altijd netjes op tijd naar bed, val redelijk goed in slaap, en wordt dan rond een uur of 3,4 in de nacht wakker en kan onmogelijk meer slapen. En nee, ik ben dan niet aan het tobben over allerlei zaken. Wel is het soms heel erg druk in mijn hoofd, als een soort mallemolen die maar rond en rond draait. Pas tegen de ochtend val ik weer in slaap.

    • Hoi Jacqueline,

      Dat is inderdaad een vervelend probleem en het kan je dagen (en nachten) behoorlijk beïnvloeden. ’s Nachts wakker worden kan soms komen omdat je hormoonsysteem niet goed draait. Bijvoorbeeld als je overdag veel stress hebt. Bij vrouwen tussen de 40 en de 55 kan het ook te maken hebben met hittepieken (opvliegers) ’s nachts, waar je wakker van wordt.

      Groeten,
      Meijke

  • De wekker gaat hier vaak al om half 6.
    Onze zoon van 3 gaat tegenwoorig pas laat slapen (als we half 9 uur klaar met hem zijn zijn we blij, terwijlzijn bedtijd toch echt om7 uur is! Op dit moment is mijn man bij hem)

    Dus dan blijft er weinig avond voor ons over. Even nog samen de dag doornemen zonder dat er eentje doorheenkwebbelt of zonder dat je rekening moet houden met een klein potje met wel heel grote oren.

    Dat maakt het wel erg moeilijk om op tijd in bed te liggen. Half 10 zou ik eigenlijk moeten slapen. De dagen dat dat lukt voel ik me de volgende dag ook echt beter.

    In het weekend gaat het ook vaak beter. Gelukkig is zoonlief wel een uitslaper :)

    • Hoi Tamara,

      Dat is inderdaad wel een extra hindernis, als je kleine of grote huisgenoten hebt met andere ideeën over bedtijden…
      Soms kan het helpen om na te denken wat oorzaak is en wat gevolg. Als jullie als ouders bijvoorbeeld moe zijn omdat je te weinig nachtrust krijgt, kan het zijn dat je minder duidelijk of ‘stevig’ aanvoelt voor een kind. Dat geeft hem ruimte om zijn bedtijd op te rekken.

      Groetjes,
      Meijke

  • Hallo Meijke,
    Alsnog Proficiat met de geboorte van je zoon!
    Ik “vecht”al jaren met niet op tijd in bed komen. mijn streeftijd is half 11 naar boven. Maar omdat mijn man een avondmens is die pas na 12u naar bed kan gaan, en we het heel gezellig hebben ’s avonds, lukt het me niet om die gewoonte te veranderen, ik wordt er ook deprie van omdat het niet lukt.
    In de nacht wordt ik altijd 1 of 2 keer wakker, door onrust en/of moeten plasen,( ben 53), dus ben om half 7 als de wekker gaat nooit uitgerust, en het afvallen lukt niet. Misschien heb je een tip op maat.

    groet Hanny

    • Hoi Hanny,

      Altijd lastig, met iemand samenleven die het liefste een ander ritme volgt dan jij! Als ik het goed begrijp, gaat jouw man na twaalven naar bed en staat hij ook om half zeven op. Voelt hij zich dan wel uitgerust? Zo ja, dan gaat het alleen om jouw fitheid en zou je eens met je man kunnen overleggen wat jullie voor oplossingen kunnen verzinnen om beter uitgerust te raken. Misschien heeft hij hele goede suggesties om jou te helpen (in plaats van dat je steeds in discussie moet gaan hierover). Is hij ook niet uitgerust, dan heeft hij er nog meer belang bij om samen met jou daarover na te denken.
      Je noemt ook de gezelligheid ’s avonds. Het gebeurt nogal eens dat mensen te laat ‘aan de gezelligheid beginnen’, dus pas na negenen gaan kijken hoe ze het leuk gaan maken. Dan is de avond al een eind voorbij en wordt het al snel laat. Een mooie vraag voor jullie zou dan ook kunnen zijn of en hoe je het al eerder op de dag gezellig kunt maken (voor jezelf, of met zijn tweeën). Dan kom je niets tekort als je op tijd naar bed gaat.
      Het tegenstrijdige is namelijk: als je moe bent, is alles minder leuk, dus heb je meer behoefte aan iets leuks en aan gezelligheid… waardoor je later naar bed gaat en nog vermoeider wordt. Dat is een vicieuze cirkel.

      Groetjes,
      Meijke

  • Hoi Meijke,
    nee mijn man slaapt tot 9u, ik tot half 7. Hij gaat na het avondeten even pitten tot een uur of 8.
    Het samenzijn met hem in de avond heb ik echt nodig,het is voor mij net zo belangrijk als mijn boterhammen/eten op een dag.
    In het verleden “dopte ik mijn eigen boontjes”, dacht geen gezelligheid nodig te hebben, nu heb ik de smaak te pakken van het samenzijn…………..
    Ik ga het met hem bekijken, dank voor de tip.

    groet Hanny

  • Hoi Hanny,

    Ik denk dat dat nuttig zou zijn! Jullie hebben nu het dagritme zo afgestemd, dat je man genoeg slaap krijgt. En dat doet hij op momenten dat jij wakker bent (’s ochtends van half zeven tot negen en na het avondeten), zodat jij gedwongen bent om ’s avonds lang wakker te blijven als je hem nog wilt zien en spreken…
    En nog een voorzichtige opmerking: als je overdag extra slaapt, word je vanzelf meer een avondmens.

    Groetjes,
    Meijke

  • Hoi Meijke,
    Wat het overdag slapen betreft, zou het een goed hulpmiddel zijn als ik in de middag of vroege avond een dutje doe,zodat ik’savonds later naar bed kan? Soms ben ik te moe om wakker te blijven tot 22u., en doe ik overdag een half uurtje mijn ogen dicht. Ik kan tenalle tijden slapen, ben altijd meteen vertrokken. Dan kan ik weer fit verder en slaap ik ’s avonds toch goed in. Maar als ik om 19u 1,5u ga slapen dan ben ik bang in de nacht niet goed te slapen. Misschien is dat laatste ook een echte afrader van jou. Ik zou het graag horen.

    groet Hanny

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *