Versgeperst vruchtensap

Je kunt ze steeds vaker onderweg kopen: flesjes versgeperst vruchtensap. En misschien maak je ook regelmatig zelf een glaasje, want vers sap heeft een gezond imago.

Aan dat imago kleven een paar risico’s. Bijvoorbeeld dat je denkt dat vruchtensap drinken gelijk staat aan fruit eten. Bij het persen blijft echter vaak een deel van het vruchtvlees achter in de pers. En misschien laat je je sap even staan, of koop je het in een fles die al een tijdje staat (of zelfs gepasteuriseerd sap bevat). Dan verlies je voedingswaarde. Als je een stuk fruit neemt en dat meteen opeet, heeft dat een betere voedingswaarde dan sap.

Een tweede aandachtspunt is dat je gemakkelijk drie of vier porties fruit opdrinkt in sapvorm. Of misschien nog veel meer, als je een halve literfles leegdrinkt. Zoveel sap ineens geeft een flinke hoeveelheid suikers en calorieën. En waar je bij een stuk fruit eten niet zo bang hoeft te zijn voor de suikers (er komen immers tegelijkertijd allerlei vitamines, mineralen en vezels binnen, dus het is volwaardige voeding), heeft vruchtensap ook iets weg van limonade.

Als je dit in gedachten houdt, kun je vast goede keuzes maken voor jezelf. Bijvoorbeeld je fruit niet vervangen door sap, maar gewoon uit de hand eten. Zo vaak mogelijk sap maken met zowel groente als fruit erin. Je sap persen vlak voordat je het opdrinkt. Of op een feestje geen vier glazen sinaasappelsap of appelsap achter elkaar voor jezelf inschenken (zeker niet uit een pak!), maar kiezen voor water of spa, of een rondje overslaan omdat je geen dorst meer hebt.

9 comments

  • Ingrid Verbogt

    Dit is niet echt commentaar op het artikel, maar meer een vraag: sinds een jaar of 2 zie ik steeds meer tarwegrassap opduiken. Het lijkt mij vooral duur, maar ik ben toch nieuwsgierig wat de meerwaarde er van zou kunnen zijn, en of het echt zo gezond is, als dat ze ons willen laten geloven. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik het toch wel haast een keertje zou willen proberen.

  • Hoi Ingrid,

    Tsja, goeie vraag. Ik heb er ook al eens van gehoord. Ik heb het nog niet geprobeerd of me erin verdiept eerlijk gezegd. Misschien een idee om het gewoon eens te proberen en te kijken of je je er goed van gaat voelen?

    Of misschien zijn er andere lezers die objectieve informatie kunnen geven?

    Groetjes,
    Meijke

  • Wat bedoel je ermee, dat het sap voedingswaarde verliest als je het even laat staan? En hoe lang is “even”?

    • Hoi Laura,

      Een van de pluspunten van sap is dat het bijvoorbeeld vitamines bevat. Maar die verdwijnen als het sap geperst is en contact maakt met de lucht. Vitamine C reageert met zuurstof. Hoe snel dat gaat, hangt onder andere af van de temperatuur (als het warm is, ‘botsen’ luchtdeeltjes sneller op elkaar en op het sap, dus verdwijnen de vitamines sneller) en of het bijvoorbeeld tocht. Het gaat altijd geleidelijk. Maar het is dus echt zonde om je sap te persen en het dan een half uur of langer te laten staan. Of, zoals in een café vaak gebeurt, om sap te drinken dat uren van tevoren is geperst.

      Groeten,
      Meijke

  • Hoi Meijke,
    Ik heb Hero Fruit & Co. weerstand gevonden. Ik ben hierop overgeschakeld omdat ik 4 tot 5 glazen melk per dag dronk, en volgens “weg met de weegschaal” mag ik er maar één.
    Nu staat er op het etiket dat het hier alleen maar vruchtensap betreft zonder welke vorm van toevoegingen ook. Is dit dan het gepasteuriseerde sap waar jij het over hebt? En hoe “slecht” is dat dan als je hier 2 glazen per dag van drinkt?

    Graag jouw raad/advies.
    Hartelijke groet,
    Bianca

    • Hoi Bianca,

      Leuk dat je met het Superdieetboek bezig bent. Ik denk tenminste dat je daarop doelt als je zegt dat je 1 glas sap per dag mag. De richtlijnen in dat boek zijn overigens niet bedoeld als strenge regels, maar als hulpmiddel om te zien wat nu een normale dagvoeding zou zijn. Je mag dingen aanpassen naar je eigen zin, al is het handig om dan goed te weten wat je redenen zijn om dat te doen. De toelichting over gezond eten kiezen op pagina 32-34 is daarbij nuttig.

      Maar nu je vraag. Op de site van Hero heb ik de ingrediëntenlijsten gevonden. Deze is bijvoorbeeld van de smaak Hero Fruit&CO: Mango-Sinaasappel: vruchtensap gedeeltelijk uit sapconcentraat 82% (druif, sinaasappel 25%, mango 11%, banaan, ananas), water, voedingsvezel (polydextrose), voedingszuur (citroenzuur), wortelconcentraat, vitamines (A, C, E), aroma.

      Wat je kunt zien, is dat dit niet gewoon puur sap is, zo uit de vrucht. Ik weet niet of jij een andere smaak met een andere samenstelling hebt. Maar als je zoekt naar ‘puur’ eten, kun je je vast voorstellen dat dit een stuk bewerkter is dan gewoon fruit eten. Aan de andere kant heeft het weer meer voedingswaarde dan frisdrank of limonade.

      Ik vermoed dat jij het sap (ook) drinkt vanwege de smaak. Kijk dan eens op pagina 52-53 van het boek voor inspiratie. En houd als uitgangspunt dat je elke slok van je sap echt proeft. Je drinkt het immers voor de smaak, dan moet je niet vergeten te proeven. ;-)

      Helpt dit je op weg?

      Groeten,
      Meijke

  • Hoi, ik maak mijn Herbalife-shakes ook vaak met “appelsientje”…dat is dan misschien ook niet helemaal goed want dat is een halve liter per dag…

    • Hoi Paula,

      Ik zou inderdaad aanraden om een glas sap puur voor de smaak te nemen en dan slokje voor slokje te proeven. Dus niet om je shake mee te mengen.

      Groeten,
      Meijke

  • De term ‘versgeperst fruitsap’ is dan dus misleidend…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *