Boekrecensie: Voor altijd jong

Boektitel: Voor altijd jong
Ondertitel: Voeding Beweging Levensstijl
Auteur(s): Jesse van der Velde

Beoordeling van Meijke van Herwijnen

Samenvatting

Jesse van der Velde heeft zich geschoold tot personal trainer en zich verdiept in de ‘Hormoonfactor’ van Ralph Moorman. In dit boek pleit hij ervoor dat je je lichaam serieus neemt en je leefgewoontes afstemt op wat je lichaam van je vraagt. Hij gaat in op wat je wel of niet moet eten (waarbij verschillen worden gemaakt op basis van de klachten die je hebt, variërend van darmklachten tot vermoeidheid of emotioneel eten), geeft achtergronden en tips over het verminderen van stress en stimuleert je om te gaan bewegen. Voor dat laatste is ook een DVD bijgevoegd met fitnessoefeningen.

Bestel dit boek bij een internetboekhandel

Achtergrond van de auteur

Jesse van der Velde (1980) heeft zich van 2006 tot 2009 omgeschoold tot fitnesstrainer. Hij heeft een eigen bedrijf waar hij (workout)dvd’s, seminars, ebooks en boeken aanbiedt.

Schrijfstijl

Duidelijk. De lezer wordt direct aangesproken

Welke positieve dingen biedt het boek?

  • Jesse geeft aan het begin van het boek de uitgangspunten van zijn visie, zodat je weet waar hij zich op baseert.
  • Het boek leest als een tijdschrift, zodat je ook een los stuk kunt lezen.
  • Er worden relevante onderwerpen aangekaart voor afvallen; het is niet alleen het standaardpraatje over gezond eten en meer bewegen.
  • Er is veel inspiratie te vinden om meer groente en meer gezonde producten te gaan eten. De vormgeving van het boek geeft je ook meteen zin om gezond te leven.
  • Er worden knelpunten behandeld waar veel mensen mee zitten en waar ze geen goede oplossing voor vinden in het ‘medische circuit’, bijvoorbeeld darmklachten, stofwisselingsproblemen en vermoeidheid.
  • Er wordt veel aandacht besteed aan motivatie en volhouden.

Wat zijn de beperkingen?

  • Het boek heeft veel verschillende onderwerpen en kan niet als stappenplan gevolgd worden. Er is ook niet echt een aanknopingspunt waar je het beste kunt beginnen als je niet alle instructies tegelijk kunt opvolgen. En het zijn er veel.
  • De richtlijnen voor het eten kunnen behoorlijk afwijken van het eetpatroon dat we in Nederland gewend zijn. Voorbeelden: neem in plaats van cola een groene smoothie, neem in plaats van een speculaasje een kastanjecracker met amandelpasta.
  • Adviezen in verschillende delen van het boek kunnen tegenstrijdig zijn (bijvoorbeeld: als je vet rondom je middel hebt, eet dan twee weken groente, vlees, vis en eieren in plaats van koolhydraten – als je last hebt van je schildklier, vermijd dan rood vlees en eieren – maar een trage schildklier en overgewicht gaan vaak samen).
  • Sommige instructies zijn behoorlijk extreem. Zo wordt in het begin van het boek meteen aangeraden om elke dag te beginnen met een groene smoothie van een liter (!).
  • Als je alle instructies wilt opvolgen, wordt er een forse aanslag gepleegd op je portemonnee (biologische producten, superfoods en supplementen).
  • Er worden heel veel onderwerpen kort aangestipt (b.v. los een diepgaand emotioneel probleem op in 2 bladzijden). Daardoor kun je het idee krijgen dat alles op te lossen is, met als risico dat je gefrustreerd raakt als iets bij jou niet lukt. Terwijl uiteindelijk de boodschap van het boek is: eet gezond, beweeg, zorg voor voldoende ontspanning. En dat vinden veel mensen gewoon een moeilijke opdracht.
  • Jesse verwijst regelmatig naar onderzoek om zijn verhaal te bewijzen. Regelmatig is dat maar één onderzoek, terwijl over hetzelfde onderwerp ook onderzoeken zijn verschenen met een andere uitkomst.
  • Wie op internet vragen stelt op een van de vele plaatsen waar Jesse zich profileert, lijkt nooit antwoord te krijgen.

Wanneer heb je waarschijnlijk iets aan dit boek?

  • Als je al ‘gewoon gezond en matig bent gaan eten’ en bent gaan bewegen en niet afvalt, en je afvraagt wat je nog meer aan je voeding kunt verbeteren.
  • Als je zoekt naar natuurlijke manieren om bepaalde klachten te verminderen, bijvoorbeeld bij darmklachten of vermoeidheid.
  • Als je het leuk vindt om je te verdiepen in gezonde voeding.
  • Als je ongezond leeft en wilt dat iemand je toespreekt dat je daar verandering in moet brengen.
  • Als je ongezond leeft en het roer radicaal om wilt gooien en daar graag uitgebreid mee aan de slag wilt.

Wanneer waarschijnlijk niet?

  • Als je een eenvoudige, heldere instructie wilt in een paar stappen om af te vallen en/of gezond te eten.
  • Als je gewone boodschappen bij een gewone supermarkt wilt blijven doen.
  • Als je al een lange lijst met verbeterpunten hebt voor jezelf, maar het steeds maar niet doet.
  • Als je moeite hebt om te focussen en last hebt van informatie-overload.
  • Als je weinig vertrouwen hebt in je eigen vermogen om iets te veranderen.
  • Als je al teveel feiten over voeding hebt gehoord en daar niets aan toegevoegd wilt zien, vooral geen dingen die strijdig zijn met wat je eerder hebt gehoord.

Bestel dit boek bij een internetboekhandel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *