Boekbeoordeling: Het Vastendieet

Cover Het Vastendieet - Michael Mosley en Mimi SpencerBoektitel: Het Vastendieet

Ondertitel: Het eenvoudige geheim van periodiek vasten: val af, blijf gezond en leef langer

Auteur(s): Michael Mosley en Mimi Spencer

Beoordeling van Meijke van Herwijnen

Samenvatting

Omdat wetenschappelijk onderzoek aantoonde dat mensen langer en gezonder leven als ze levenslang minder calorieën eten, gingen de auteurs zich hierin verdiepen. Ze vonden dagelijks weinig eten moeilijk vol te houden. Ook om de dag vasten (‘alternate day fasting’) beviel niet, omdat je dan geen vaste weekstructuur hebt. Daarom ontwikkelden ze een eigen systeem waarbij je vijf dagen normaal eet en twee dagen vast – dat wil zeggen: slechts 600 kcal gebruiken op zo’n dag.

Die 600 calorieën worden verdeeld in 250 voor het ontbijt en 350 voor het avondeten, zodat je tussentijds steeds 12 uur vast en toch met je gezin de belangrijkste maaltijden kunt eten. Er zitten een of meer dagen tussen je twee vastendagen. Aanbevolen wordt om op je vastendagen vooral eiwitrijke voedingsmiddelen met een lage glycemische index te kiezen (bijvoorbeeld gestoomde witvis, kip, havermout met magere melk, eieren), zodat je je langer verzadigd voelt. Als je je streefgewicht hebt bereikt, kun je overwegen om terug te gaan naar één vastendag per week als onderhoudssysteem.

Een mogelijke verklaring voor het feit dat vasten mensen gezonder oud laat worden, is dat het lichaam bij voldoende voedsel gericht is op groei, seks en voortplanting. En bij voedselschaarste juist op reparatie en herstel. Een van de lichaamswaarden die daalt bij vasten, is die van het groeihormoon IGF-I. Bij een eiwitrijke voeding stijgt de productie van groeihormoon juist, wat je levensduur kan verkorten (onder andere door een vergroot risico op kanker). Verder zorgt een periode zonder eten ervoor dat je een tijdje de insulineproductie niet op gang brengt. Daardoor worden je lichaamscellen gevoeliger voor insuline en verminder je je risico op onder andere diabetes en het metabool syndroom. En verder val je er natuurlijk van af als je minder calorieën eet gedurende de week.

Bestel dit boek bij een internetboekhandel

Achtergrond van de auteurs

Michael Mosley heeft een opleiding tot basisarts gevolgd en is daarna tv producent, journalist en presentator geworden. Mimi Spencer is journalist met focus op mode, voedsel en uiterlijk. Beide auteurs komen uit Engeland.

Schrijfstijl

Helder, prettig. De auteurs richten zich rechtstreeks tot de lezer.

Welke positieve dingen biedt het boek?

  • Een combinatie van wetenschappelijke gegevens met de persoonlijke ervaringen van de auteurs. Ze hebben gezocht naar een manier om caloriebeperking gemakkelijker te maken.
  • Er wordt uitgelegd dat regelmatig kleine maaltijden eten ook prima kan zijn, gesteld dat dat gezonde maaltijden zijn en ook echt kleine maaltijden,zodat je niet per saldo meer gaat eten. En dat dit in veel gevallen niet zo is: er wordt veel gesnackt.
  • Er wordt aandacht besteed aan het omgaan met een hongergevoel.
  • Het uitgangspunt is dat er op de niet-vastendagen ook niets verboden is. Dit geeft keuzevrijheid, zeker voor mensen die steeds vastlopen op de beperkingen van een dieet. Intussen wordt door de vastendagen als het goed is het eten van gezonde voeding aantrekkelijker en neemt je behoefte aan veel suikers, vetten en vlees af.
  • Er staan twaalf suggesties in het boek om te zorgen dat je het vasten op jouw manier tot een succes kunt maken.

Wat zijn de beperkingen?

  • Hoewel je op de niet-vastendagen alles mag eten wat je wilt, is het uiteindelijk belangrijk om genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen. De vasteninstructie is heel simpel, maar je houdt de complexere taak om gezond te gaan/blijven eten.
  • Op je vastendagen moet je alsnog calorieën tellen om je twee maaltijden samen te stellen met een totaal van 600 calorieën. Er staat dan ook een calorieëntabel in het boek. Je vastendagen voorbereiden kost discipline net als elk ander dieet.
  • Er wordt in het boek vooral aangegeven dat vasten goed te doen is (inclusief twintig pagina’s testimonials en aanbevelingen), terwijl het vaak ook erg lastig wordt gevonden. Bijvoorbeeld als iedereen om je heen wel eet.
  • Er wordt aandacht besteed aan met aandacht eten, maar verder niet aan het vinden van balans in je leven (terwijl stress ook een grote factor is bij duurzaam afvallen en gezond blijven).

Wanneer heb je waarschijnlijk iets aan dit boek?

  • Als je zoekt naar een manier om je calorie-inname levenslang te beperken, maar niet elke dag de hele dag jezelf onder controle wilt houden.
  • Als je teveel met eten en diëten bezig bent zodat je daar gestrest van raakt en een eenvoudigere manier zoekt om je calorie-inname blijvend te beperken.
  • Als je het leuk vindt om je te verdiepen in (onderzoek naar) vasten en de achtergronden daarbij.

Wanneer waarschijnlijk niet?

  • Als vasten je niet aanspreekt.
  • Als je toch smoesjes zult bedenken om op je vastendagen (extra) dingen te eten.
  • Als je in een levensfase bent dat je lichaam bezig is met groei of voortplanting. ;-)
  • Vasten wordt afgeraden voor mensen met diabetes type I, mensen met een eetstoornis en hele magere mensen. Bij medicijngebruik, als je een bepaalde aandoening hebt of als je langer dan 24 uur achter elkaar wilt vasten, wordt professionele begeleiding of advies aanbevolen.

Bestel dit boek bij een internetboekhandel

2 comments

  • Astrid Schneiders

    Hoi Maike, met veel plezier lees ik steeds jouw artikelen. Ook dit is weer een uitstekende boekbeschrijving. Er is veel controversie over het groeihormoon. Sommigen zeggen dat het de levensduur verlengt en anderen dat het de levensduur juist verkort. Jij zegt “Een van de lichaamswaarden die daalt bij vasten, is die van het groeihormoon IGF-I. Bij een eiwitrijke voeding stijgt de productie van groeihormoon juist, wat je levensduur kan verkorten (onder andere door een verkleind risico op kanker).” Bedoel je dat stijging van het groeihormoon het risico op kanker vergroot? Hartelijke groet, Astrid

    • Hoi Astrid, dat klopt, er zijn verschillende berichten over groeihormoon. Het ligt denk ik aan je benadering. Aan de ene kant zorgt groeihormoon dat je meer spieren opbouwt. Spierweefsel verbruikt veel energie, dus kun je beter slank blijven. Dat is goed voor je gezondheid. Aan de andere kant zorgt groeihormoon voor celvernieuwing (waaronder nieuwe spiercellen ;-)). Dat is een proces waarbij je langzaam veroudert, want je verbruikt je vernieuwingscapaciteit. De zin waar jij op doelt, uit mijn tekst, zou wel eens een typefoutje kunnen zijn. Ik zal het nog eens goed lezen en corrigeren indien nodig…
      Blijf vooral meelezen. ;-)

      Groeten,
      Meijke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *